Kommer Netflix’s Expansion Till Gaming Att Hjälpa Till Med Att Förstärka Esporten?

Det nyliga uttalandet om att TV och streamingjätten Netflix kommer att erbjuda tv-spel som en del av sitt prenumerationspaket har skapat mycket snack i underhållnings- och gamingindustrierna.

Fastän företaget inte än har gett ut hela detaljer om de originella spelen som de hoppas utveckla, eller bekräftat en tid, uppdateringen verkar bli Netflix’s största expansion sen dem startade sitt eget program år 2012. Netflix började streama tv-program och filmer on demand år 2007 och har i nuläget runt 200 miljoner prenumeranter världen runt.

För en tv-plattform som överväger att gå in i gaming så är Esport ett steg i rätt riktning, eftersom det kombinerar tv-spel med en televiserad åskådarsport. Likt fotboll, basket och baseboll så har åskådarna chans att vinna pengar om dem lyckas förutse vilka som vinner – och Best Odds har några av de bästa bettingodssen inom sport, du borde pröva dina chanser. Till skillnad från rivalerna Sky, Disney, Warner och Amazon, så har Netflix inte i nuläget några sportsändningar eller tillgång till live sportevent.

Detta betyder att Netflix missar en stor del av bettingmarknaden.

Kommer Netflix’s flytt till gaming att inkludera esportsreportage? Företag har redan en deal med Riot Games, utvecklaren av League of Legends, och har producerat eller tagit en beställning på en ny serie baserad på online multiplayerspelet. Detta inkluderar också en dokumentärserie från 2018, 7 Days Out, som följde fyra team på sin resa genom League of Legends Championships Serien i Nordamerika (NALCS), när dem tävlade för att nå finalen i Miami.

I 2019 så visade Netflix den exklusiva dokumentären League of Legends Origins, och den animerade eventserien Arcane, producerad av Riot Games, som släpps hösten 2021. Serien utspelar sig i League of Legends universumet och berättar bakgrundshistorierna av flertal älskade karaktärer. Netflix har också adapterat andra esports spel i animerade serier, som DOTA: Dragon’s Blood, som kom ut 2021 och är baserat på Valve’s massiva onlinespel DOTA 2.

Det finns också andra Netflixegendomar som har gått ut i spelvärlden. Den riktigt stora fantasyserien The Witcher är också en populär speltriologi, dock är både spelet och serien baserade på novellserien med samma namn istället för varandra, och Netflix har ingen koppling till spelserien. Ett flertal Netflixserier har blivit adapterade till spel, som exempelvis Stranger Things, men dessa har inte gjorts internt.

Mike Verdu

Netflix har anlitat Mike Verdu som Vicepresident för Spelutveckling, han rapporterar i sin tur till den Operativa Chefen Greg Peters. Verdu var tidigare Facebook’s Vicepresident för Virtuella verklighetsprojekt. Detta gjorde att han blev en bra kandidat för att jobba med utvecklare samt utveckla spel och innehåll för Oculus Vr headsets. Innan detta så jobbade han på Electronic Arts med mobilspel, som exempelvis, The Sims, Star Wars, The Lord of the Rings och Plants Vs. Zombies, och var Kreativ chef på Zynga mellan 2009 till 2012.

Hans bakgrund inkluderar också jobb på spelföretagen Kabam och Atari.

Netflix kommer tydligen att erbjuda reklamfria mobilspel först. Dessa kommer vara tillgängliga som del av deras redan existerande prenumerationer, utan extra kostnad, förhoppningsvis inom det nästa året. Spel kommer att inkluderas i Netflix bibliotek inom en ny programmerargenre och kan användas för att rättfärdiga framtida ökningar i prenumerationspriser. Spelen kommer inte att vara tillgängliga att streama och kan ej nedladdas som separata produkter.

Nya Initiativ

Expansionen till gaming är det största steget som Netflix har tagit än så länge för att hålla sig framför rivaler så som Disney+. Företaget fick 5.5 miljoner prenumeranter under första halvan av 2021, vilket är dess sämsta halvårs-prestation sen 2013. Prenumerationer har gått upp sedan pandemin startade men har nu fallit igen när människor kan börja gå ut. Netflix’s aktiekurs har också rasat nyligen.

Andra nya satsningar har också tagits upp, exempelvis en online-shop för att sälja varor, nya barnprogram, och så har man tagit kontakt med filmproducenten Steven Spielberg för att få han skapa exklusivt material.

Netflix har redan många exklusiva egendomar som är passande till att göra till spel av, och även fast satsningen på spel kanske inte ökar pengarna som Netflix tjänar, så kommer det vara ett väldigt effektivt sätt för dem att göra reklam.

Vare sig dedikerade esportprogram kommer att inkluderas i denna expansionen återstår att se. Med tanke på Netflix’s förhållande med Riot Games, så verkar det ju vara det logiska valet, men kanske kommer företaget att testa sig fram med vanliga tv-spels adaptioner först. Genom att erbjuda TV-tittare spel som en del av sina prenumerationer så kan dem också få fler icke-spelare att bli intresserade av spel, och vissa av dessa kanske kommer att tycka att det är roligare att kolla på esport än att faktiskt spela spelet själva. Som vanligt, så får vi se hur det går med tiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CoolSport
© Copyright 2021 CoolSport
Powered by WordPress | Mercury Theme