Europeiska Kommissionen förlänger stoppet för Belgiens annonsförbud

Home » Europeiska Kommissionen förlänger stoppet för Belgiens annonsförbud

Den Europeiska Kommissionen har beslutat att förlänge den så kallade “standstill”-perioden för Belgiens förslag att förbjuda annonser kring gambling. Detta efter en förfrågan från Maltas regering vilket kan få lagens implementering att fördröjas. Därmed kan spelbolag inom EU fortsätta att marknadsföra sig i Belgien ett tag till, frågan är hur länge.

Belgiska regeringen vill förbjuda annonser för gambling

Inom såväl casino som odds på nätet har Belgiens regering försökt få till ett förbud mot annonser. Den belgiska regeringen vill förbjuda alla annonser i landet som har med gambling att göra. Undantaget är det nationella lotteriet i Belgien som ska få fortsätta att göra reklam.

Malta har motsatt sig detta förslaget och bad om att stoppet av lagen skulle förlängas till den 9 september. Det kan leda till att lagen fördröjs och mycket tyder på att Malta fortsätter att motsäga sig förslaget.

Lagen kan bryta mot EU-lagen

Anledningen till att Malta kan ifrågasätta och utmana lagförslaget är att EU-länder har möjlighet att utmana lagen om de anser att den bryter mot EU:s fria rörlighet inom varor, tjänster och människor inom EU. Den belgiska regeringen har flera anledningar till att de vill förbjuda reklamer för gambling i landet.

De säger att marknadsföring för spel och casino på radio, tv, sociala medier och på gatorna normaliserar spelandet för befolkningen. De anser att genom reklam framställs spel som ett socialt och kulturellet acceptabelt beteende samt som en legitim fritidsaktiverat. Detta tyckr den belgiska regeringen har en skadlig påverkan på utsatta grupper som minderåriga, unga medborgare och spelmissbrukare.

Finns ingen lag på EU-nivå

Eftersom det inte finns någon lag på EU-nivå kan respektive medlemsstar själva fritt faställa reglerna på området. Detta i syfte att försöka förbättra spelarskyddet och den belgiska regeringne vill göra detta genom att begränsa de former av reklam och markandsföring som är tillåtna inom casino och betting. Men de vill inte förbjuda reklamerna helt utan istället införe regler om vilken typ av innehåll som får finnas i denna reklamen.

Spelbolagen kan påverkas

Belgien är en stor marknad marknad för många spelbolag som ComeOn och flera andra. Vilken konsekvens det får för respektive spelbolag återstår att se. Men helt klart skulle ett sådant förbud också bli en prejudicerande dom vilket skulle kunna få andra länder att ta efter och införa restriktioner på ett liknande sätt.

Det är säkerligen därför Malta motsäger sig förslaget eftersom en stor del av nationens BNP kommer från just spel.

Den soliga medelhavsön är en samlingsplats för massor av casinon och spelbolag. De har redan tappat en hel del intäkter tack vare att flera nationer infört nationella licenser.

Sverige är ett sådant exempel på en nation som valde att skapa en egen licens via Spelinspektionen. Tidigare har såväl Danmark som Storbritannien nationella licenser. I Sverige finns det redan dessa regler för hur spelbolagen får marknadsföra sig. Det var den 1 januari 2019 som svensk licens infördes och sedan dess har branschen förändrats i grunden. Många menar att det har blivit bättre och nu återstår att se vilken väg Belgien kommer att gå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *