USA kan få ett nytt team i Formel 1 om en före detta förare lyckas med sina ansträngningar. RACER har fått reda på att Andretti Autosport-teamets ägare Michael Andretti aktivt har letat efter ett F1-team att förvärva, med flera källor som pekar på att McLaren F1-piloten från 1993 diskuterar med representanter från mer än ett team, inklusive Haas F1:s Gene Haas.
Det är underförstått att Haas-samtalet inte gick längre än till en grundläggande kontakt, vilket ledde till att Andretti sökte ett annat mål i F1-paddocken. Efter Haas F1 tros de två team som ägs av investmentbolag vara Alfa Romeo Sauber, som såldes till Longbow Finance S.A. 2016, och Williams Grand Prix Engineering, som köptes av Dorilton Capital 2020 – är de bästa alternativen för mästaren i CART IndyCar Series från 1991.
“Det skulle vara fantastiskt, men det är en lång väg att gå om det skulle hända”, säger Andretti till RACER. “Om rätt tillfälle dyker upp kommer vi att vara med på det. Men vi är inte där ännu.”
Haas har den uppenbara amerikanska kopplingen, men har ett nära samarbete med Ferrari, medan Williams är en Mercedes-kund – något som de har gemensamt med Zak Browns McLaren. Brown och Andretti är partners i andra racingkategorier och har samarbetat i Supercars, Australian GT och Extreme E. Oberoende av McLaren-chefen har Andretti ett IndyCar-program med fyra bilar, två bilar i Formula E, ett Indy Lights-team med fyra bilar och ett LMP3-team i IMSA:s WeatherTech Sports Car Championship.
Alfa Romeo förlängde nyligen sin titelsponsring i ett avtal som kommer att ha “årliga bedömningar“, men F1-teamet drivs fortfarande av Sauber Motorsport, som har ett mindre nära samarbete med Ferrari än Haas. Det schweiziska teamets läge gör det ännu mer komplicerat att göra en affär, men det har en imponerande vindtunnelanläggning och en romantisk koppling ur Andrettis synvinkel, eftersom hans far Mario körde för Alfa Romeo i F1 1981, samt två separata stunder med Ferrari.
Att köpa ett befintligt F1-team – eller åtminstone en andel i ett sådant – är ett mycket mer ekonomiskt tillvägagångssätt sedan undertecknandet av det senaste Concorde-avtalet 2020 som införde en köpavgift på 200 miljoner dollar för alla nya deltagare. Denna avgift skulle delas mellan de befintliga teamen som skulle förlora en viss procentuell andel av intäkterna, men den hade effekten att värdet på de tio teamen som för närvarande finns i startfältet ökade.
I mars avslöjades en ansökan till Securities and Exchange Commission från det nya Andretti Acquisitions Corporation . I dokumentet förklarade AAC sitt mål att börsnotera företaget för att få in 250 miljoner dollar på New York-börsen under symbolen WNNR (winner).