Introduction:
Esport har haft en fantastisk framfart de senaste åren. De största evenemangen har haft hundratusentals tittare och tittarsiffrorna verkar bli större för varje år som går. Betting på esport är också något som börjar bli vanligare men hur mycket påverkar bettingindustrin själva sporten? Behöver esporten dessa stora spelbolag eller kan de klara sig på egen hand? Vi har granskat noggrannare i om dessa två faktiskt har en framtid tillsammans.
Esportens framfart – ökat intresse för esport
Esport är i sig inte ett nytt fenomen. Redan på 80- och 90-talet anordnades det tävlingar och turneringar i de datorspel som var populära då. Det var ändå först under 2000-talet som esport verkligen blev ett globalt fenomen. Speciellt i Sydkorea blev esport väldigt populärt och det fortsätter att vara det idag.
2010 ordnades det över 250 turneringar världen över och efter att streamingplattformen Twitch lanserades 2011 växte esportens popularitet exponentiellt. Sakta men säkert började esport att visas på TV vilket i sin tur fick upp sponsorernas ögon. De märkte att både antalet tittare och vinstsummorna ökade för varje år som gick.
Enligt Statista omsatte esporten år 2019 cirka 1 miljard dollar vilket motsvarar över 10 miljarder kronor. Sponsoravtal och reklam stod för cirka 640 miljoner dollar av denna omsättning. Samma år tittade sammanlagt över 400 miljoner personer på esport, vissa regelbundet medan andra mer sporadiskt.
Varje år organiseras det hundratals turneringar vilket nu kulminerar i det faktum att esport kommer bli en OS-gren. I juni 2023 kommer Olympic Esports ordnas för första gången. Evenemanget kommer att anordnas i Singapore och äntligen verkar det som om esporten får ett seriöst erkännande.
Bettingföretag och Esport
Den tidigaste informationen vi har om betting på esport är från 2014 och 2015. Då började ett fåtal bettingsajter erbjuda betting på dessa matcher. 2019 stod esport för 1,6 procent av den totala bettingmarknaden och denna siffra förväntas öka till 3,2 procent under 2024.
Under koronapandemin ökade betting på esport speciellt mycket. En av de drivande orsakerna till detta var helt enkelt att det inte hölls särskilt många traditionella sportevenemang, esporten var däremot i full rulle. Tillväxten verkar ha fortsatt efter det vilket också har fått bettingföretagen att försöka vara mer involverade i själva evenemangen.
Bettingföretagens influenser på esporten
Även om bettingföretag vill vara mer involverade i evenemangen är det fortfarande oklart hur sporten ser på samarbete med bettingföretag. Det är inte alla som tar emot dessa företags närvaro med öppna armar. Till exempel Riot Games som har utvecklat League of Legends, ett av de populäraste spelen inom esport, har hittills vägrat att samarbeta med bettingföretag.
De förbjuder dessutom alla organisationer som tävlar i deras spel att uppvisa sponsorer som är bettingföretag. Orsaken till detta är att Riot Games spelarbas till en stor del också består av minderåriga. Det senaste året har de ändå visat ett visst intresse för att möjligtvis samarbeta med bettingföretag, så också de förstår den positiva påverkan företagen kan ha på esporten överlag.
På grund av inställningar som dessa har bettingföretag ändå inte varit särskilt närvarande på esports-evenemang. De har istället haft sponsorer som Mercedes Benz, Logitech, Nike och Puma. Att ett helt nytt casino på nätet skulle sponsra ett av dessa evenemang är också högst osannolikt. Vi kommer antagligen istället att få se namn som William Hill och Bet365 som länge har varit involverade i sportens värld.
Det finns ändå en del aktörer inom e-sporten som har skapat lyckade förhållanden med bettingföretag och nedanför hittar du en lista på några som är nämnvärda:
– Parimatch har sponsrat lagen Virtus.Pro och Fnatic
– Fun88 har sponsrat laget OG
– 1xBet har sponsrat Dreamhack
Vi anser ändå att den försiktighet som visas av flera aktörer inom esporten är ett bra tecken. Marknaden för esport är ett ganska nytt fenomen och så är också betting på esport. Det är därför viktigt för industrin att ta fram ett stabilt regelverk för att säkerställa en trygg miljö för alla inblandade.
Ett bra exempel på ett företag inom esport som har satt exempel är Twitch med sitt beslut att ta en striktare linje gentemot casinoinnehåll. 2022 förbjöd de deras streamers att ha hänvisningslänkar till olicensierade casinon. Eftersom Twitch primärt är en streamingtjänst för esport, men även innehåller en del casinoinnehåll, visar det ganska tydligt att esporten inte tänker låta casinoföretagen agera hur som helst på marknaden.
Esportens framtid
För att sammanfatta den ursprungliga frågan tror vi inte att bettingföretagen ännu har haft en särskilt stor influens på esporten i sig. Betting på esport har ändå skapat ökad medvetenhet bland bettingentusiaster. Vi är också övertygade om att esporten kommer forsätta växa och att betting på esport kommer att bli allt viktigare inom bettingvärlden.
Vad som däremot inte är lika klart är hur mycket bettingföretagen verkligen kommer synas på evenemang inom esporten. Till exempel Storbritannien har infört strikta regler för hur bettingföretag får marknadsföra sig inom professionell sport. Dessutom vägrar en av de största aktörerna inom esport, Riot Games, att alls samarbeta med spelföretag.
Vi tror ändå att bettingföretag kommer försöka att fortsätta bli allt synligare inom esporten. De kommer däremot att få jobba innanför strikta ramverk som främjar ansvarsfullt spelande och också skyddar esport-fans som är under 18 år. Vi tror att de samarbetsmöjligheter och pengar de hämtar i samband med sponsoravtalen kan hjälpa esporten att bli ännu större – vare sig det gäller sponsring av enskilda lag eller gigantiska turneringar såsom Olympic Esports.