Elektronisk sport, eller e-sport, är en global sensation som endast fortsätter att öka i popularitet desto fler år det går. Sporten engagerar människor runt om i världen, unga som äldre såväl som kvinnor, män och barn. E-sporten har tagit oss från LAN träffar med våra kompisar till fullproppade arenor. Låt oss ta en närmare titt på e-sportens historia, om gaming och quick casino är jämförbart och lite till.
Är e-sport jämförbart med quick casino?
Gaming och quick casino är spel man utför online, så det är något bägge parterna har gemensamt. Men trots att de har sina likheter som att man oftast spelar från bekvämligheten av sitt eget hem och att man gör det för underhållning så är de egentligen inte så lika varann som man kanske skulle tro.
Låt oss nu ta en närmare titt på e-sportens intressanta historia och framtiden som vi alla har att vänta oss.
E-sportens historia och framtid
Om man vet något om gaming eller spelbranschen har man troligtvis hört talat som det då revolutionerade spelet “Pong”. Pong började spelas världen över för hela fem decennier sedan, men trots det hade mänskligheten inte riktigt fått upp ögonen för gaming intresset vid den tidpunkten.
Åren gick och vi närmade oss äntligen 1990-talet, och det var här det riktiga intresset uppstod. Det lanserades spel på marknaden såsom “Counter Strike” och “Starcraft” och det var här en helt ny värld öppnade upp sig. Redan i slutet på 90-talet, år 1997 för att vara mer exakt, ägde den första e-sportturneringen rum då spelet Quake spelades. Efter det har vi årligen sett stora turneringar världen äga rum där det spelas allting från Overwatch, Starcraft, Counter Strike: Global Offensive, samt Dota 2.
Eftersom det har hänt så pass mycket under de senaste två decennierna är vi sannerligen intresserade att veta hur framtiden egentligen ser ut. Teknologin med AI och all artificial intelligence utvecklas stadigt för varje dag som går, och vi tror och hoppas att dessa aspekter även kommer att krypa in i e-sportvärlden. Allt fler stora varumärken har valt att börja samarbeta med e-sport, så då all e-sport blir mer mainstream tror vi att det kommer ordnas allt fler turneringar och tv-sändningar att hänga med i under årens gång.
Är e-sporten hållbar?
Hållbarhet är en fråga som ställs allt mer frekvent, oavsett vad det handlar om. Som med allting finns det både för- och nackdelar med e-sport, dels kräver e-sport inte lika många resor eller stora arenor som en fysisk sport. Däremot ser vi givetvis en ökande energiförbrukning i samband serverdrift, onlinetjänster och såklart de många åren det faktiskt tar att framställa ett spel. Däremot fortsätter branschen att utforska och göra nya initiativ årligen för en mer hållbar sport.