Frisk och välmående på resande fot

Vi vet alla den där sprudlande känslan man har i kroppen när den efterlängtade resan närmar sig. Du har drömt dig bort, räknat dagarna, planerat och med spänning följt med väderprognosen. Resan är ett äventyr och en möjlighet att upptäcka nya saker – men också en chans till återhämtning och vila. När du äntligen får koppla av och bryta dina dagliga rutiner vill du verkligen inte lida av förkylning, magbesvär eller ryggskott. Därför lönar det sig att stärka immunförsvaret redan innan resan.

Vi vet alla den där sprudlande känslan man har i kroppen när den efterlängtade resan närmar sig. Du har drömt dig bort, räknat dagarna, planerat och med spänning följt med väderprognosen. Resan är ett äventyr och en möjlighet att upptäcka nya saker – men också en chans till återhämtning och vila. När du äntligen får koppla av och bryta dina dagliga rutiner vill du verkligen inte lida av förkylning, magbesvär eller ryggskott. Därför lönar det sig att stärka immunförsvaret redan innan resan.

För det första skall du redan i god tid varva ned. Att stressa mindre är förstås lättare sagt än gjort, men det är viktigt för både kropp och själ! När kroppen under en lång tid går på högvarv finns det risk för att vi blir sjuka så fort vi pustar ut. Ta därför hand om din hälsa genom att se till att du året runt äter hälsosamt, motionerar lagom mycket och återhämtar dig mellan varven.

Du skall alltså sänka tempot redan innan du reser iväg, men glöm inte heller att tänka på din mag- och tarmhälsa. Balansen mellan de goda och de dåliga bakterierna i tarmen är avgörande för hur du mår och för hur bra ditt immunförsvar fungerar. Du kan själv påverka din tarmflora med hjälp av rätt sorts mat och/eller pro- och prebiotiska kosttillskott.

Probiotika är goda bakterier som naturligt finns i magen, men de finns också i t.ex. kefir, surkål och kombucha. Prebiotika igen är fibrer som fungerar som mat för de goda bakterierna och finns t.ex. i omogna bananer, havregryn, lök, bönor och kronärtskocka.

Det gäller alltså att bygga upp en balanserad tarmflora redan innan du åker – men packa också med probiotika i kappsäcken. Probiotika hjälper din kropp att hantera främmande bakteriestammar och förebygger därför bl.a. magbesvär. Din tarmflora behöver alltså ett extra tillskott av probiotika innan, under och efter resan. När du väljer kosttillskott skall du observera att en del produkter skall förvaras svalt, vilket du kanske inte har möjlighet till under resan. Besök ett apotek eller en specialaffär för hälsokost/naturprodukter så får du garanterat både professionella råd och en produkt av bra kvalitet.

Du kan också förbereda dig inför resan genom att äta färggrann mat; grönsaker, bär, frukt, bönor, linser, näringsrik spannmål, frön och nötter innehåller antioxidanter, som neutraliserar fria radikaler och därför är bra för din hälsa.

Trevlig resa!

Leave a Reply

Your email address will not be published.